Organizacja pracy
Przedszkole czynne jest w godz. 7:00-17:00 od poniedziałku do piątku.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Poniżej załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dziennik ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej [.pdf, 386.31 kB]
W pracy z dziećmi podejmujemy następujące działania wzmacniające zachowania pozytywne:
- nagradzanie pochwałą słowną na forum grupy, przy rodzicach,
- akcentowanie pozytywnych zachowań na forum grupy,
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem (zwiększającym zakres jego samodzielności),
- przywilej pełnienia drobnych czynności wskazanych przez nauczyciela,
- przywilej wykonywania zadań na rzecz grupy rówieśniczej,
- atrakcyjne spędzanie czasu – atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci,
- drobne nagrody rzeczowe, np. medale, naklejki,
oraz działania mające na celu wygaszanie zachowań trudnych u dzieci:
- bezpośrednie następstwo winy – pozwolenie doświadczyć dziecku w sytuacji nie zagrażającej jego bezpieczeństwu,
- rozmowa, tłumaczenie, ukazanie następstwa postępowania, by skłonić dziecko do autorefleksji,
- wyrażanie przez nauczyciela, inne dziecko smutku i zawodu z powodu negatywnego zachowania wychowanka,
- proponowanie innej aktywności mającej na celu rozładowanie trudnych emocji,
- czasowe odebranie przywileju (czasowe odsunięcie od zabawy),
- w przypadku powtarzających się negatywnych zachowań dziecka – przeprowadzenie rozmowy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
U dyrektora przedszkola dostępne są do wglądu rodziców następujące dokumenty i informacje:
- Statut przedszkola,
- Koncepcja pracy przedszkola,
- Informacja dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
- Informacja dotycząc osób potrzebujących pomocy dla rodziny.
U dyrektora przedszkola i nauczycieli dostępne są do wglądu rodziców następujące dokumenty:
- projekt edukacyjny realizowany w przedszkolu,
- regulamin spacerów i wycieczek,
- procedura udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zasady odbierania i przyprowadzania dzieci,
- procedura przepływu informacji pomiędzy przedszkolem a rodzicami obwiązująca w Przedszkolu nr 255,
- procedura rozpatrywania skarg i wniosków,
- procedura postępowania w przypadku podejrzenia przemocy wobec dziecka,
- procedura udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
- warunki bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
Projekty edukacyjne realizowane w przedszkolu:
- program wychowania przedszkolnego,
- w Jedności Dzieci Bożych – program do nauki religii,
- program Edukacji Kulturalnej m. st. Warszawy,
- program „Bezpieczny przedszkolak,
- program edukacji matematycznej E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
- program „Czyste powietrze wokół nas”,
- projekt „Mały Kolberg”,
- projekt własny: „Zabawy z językiem angielskim”,
- program „Zdrowo jemy – zdrowo rośniemy”,
- projekt „Gry stolikowe” – własny,
- projekt ekologiczny „Przyjaciele przyrody” – własny,
- „Cała Polska czyta dzieciom”,
- „Góra grosza”,
- „Pola Nadziei”,
- akcja Fundacji „Gdy liczy się czas” – Wylosuj Anioła”,
- psia Gwiazdka” – zbiórka dla schroniska dla zwierząt na Paluchu,
- zbiórka nakrętek,
- zbiórka baterii w ramach ogólnopolskiej akcji Reba: „Edukujemy – pomagamy”,
- „Kuchcikowo – Przedszkolaki poznają smaki” – projekt własny,
- spotkania w grupie V z wolontariuszami – rozwijanie sprawności poznawczej, logicznego myślenia poprzez wykorzystanie gier stolikowych; rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami i starszymi kolegami, umiejętności przestrzegania reguł gry, wygrywania i przyjmowania przegranej,
- spotkania z rodzicami „Zróbmy coś razem” – rodzinne prace plastyczne,
Główne założenia Koncepcji Rozwoju Przedszkola Nr 255 w latach 2020-2025:
- realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- doświadczenie, wiedza i zaangażowanie kadry pedagogicznej,
- dyspozycyjność i zaangażowanie pracowników niebędących nauczycielami,
- akceptacja, życzliwość i zaangażowanie rodziców i opiekunów,
- adaptacja dzieci do przedszkola,
- przygotowanie przedszkolaka do podjęcia roli ucznia,
- projektowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wzbogacaniu rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem zabawy,
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań,
- rozwijanie umiejętności społecznych,
- tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi dzieci o zróżnicowanych możliwościach psychofizycznych,
- wspieranie i motywowanie nauczycieli,
- podnoszenie kwalifikacji i umiejętności nauczycieli w zakresie wiedzy pedagogicznej,
- współpraca z organem prowadzącym,
- współpraca z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- współpraca ze środowiskiem,
- przestrzeganie przepisów prawa oświatowego,
- unowocześnianie wyposażenia przedszkola,
- modernizacja ogrodu przedszkolnego,
Prawa i obowiązki rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 255 w Warszawie
Rodzice/prawni opiekunowie dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:
- aktywnego włączania się w życie przedszkola,
- znajomości zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola oraz znajomości programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
- wyrażania opinii na temat pracy przedszkola,
- uzyskiwania rzetelnych i obiektywnych informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- współuczestnictwa w organizowaniu wycieczek raz imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i rodziców,
- stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo-dydaktyczne,
- jako ustawowi przedstawiciele prawni dziecka mogą występować w jego imieniu do Dyrektora przedszkola oraz do władz nadrzędnych w obronie jego praw,
w przypadku, jeśli takie zostały naruszone.
Obowiązkiem rodziców/prawnych opiekunów jest:
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo,
- przestrzeganie godzin pracy przedszkola,
- terminowe wnoszenie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- przyprowadzanie do przedszkola zdrowego dziecka,
- dbanie o czystość i higienę osobistą dziecka,
- przestrzeganie statutu przedszkola,
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców oraz zarządzeń Dyrektora przedszkola,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- informowanie dyrektora lub nauczyciela, będącego wychowawcą dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach, mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną,
- współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego i jednolitego oddziaływania wychowawczego na dziecko i stymulowania jego indywidualnego rozwoju,
Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami / prawnymi opiekunami. Należą do nich:
- Zebrania ogólne – w miarę potrzeb,
- Zebrania grupowe; w miarę potrzeb bieżących lecz nie rzadziej niż 3 razy w roku w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze,
- Kontakty indywidualne z inicjatywy rodziców lub nauczycieli (rozmowy indywidualne wg potrzeb) – przez cały rok,
- Konsultacje indywidualne – raz w miesiącu,
- Uroczystości z udziałem rodziców i innych członków najbliższej rodziny wg planu współpracy,
- Kącik informacyjny dla rodziców prowadzony systematycznie przez cały rok,
- Prelekcje, warsztaty dla rodziców – wg potrzeb i oczekiwań rodziców,
- Gazetki grupowe, eksponowanie prac plastycznych,
- Dni adaptacyjne dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną i ich rodziców – w każdą środę (w grupie pierwszej i drugiej).
Procedura postępowania w przypadku chorób dzieci w przedszkolu
„Rodzicu! Prosimy – licz się z innymi! Nie narażaj cudzych dzieci, nie stawiaj w trudnej sytuacji ich rodziców. Zapamiętaj, że twojemu dziecku w chorobie najlepiej będzie w ciepłym łóżku. Wylecz w ten sposób nawet zwykły katar czy kaszel, by nie przekształciły się w coś znacznie groźniejszego. Licz się też z tym, że w małej grupie raz „sprzedana” choroba może powrócić do twojego dziecka w znacznie poważniejszej postaci. Bądź rozsądny – sam opiekuj się chorym dzieckiem, przede wszystkim dla jego dobra”.
Postępowanie z dzieckiem potencjalnie chorym w przedszkolu:
- Rodzice powinni wiedzieć, że nie wolno przyprowadzać do przedszkola dzieci, które są chore, jeżeli zauważyli każde odstępstwo od pełni zdrowia organizmu (dziecko ma gorączkę, kaszel, katar, wysypkę lub zmiany skórne, biegunkę, wymiotuje, nie chce spożywać pokarmów, skarży się na ból gradła). Jedynym odstępstwem od tej reguły mogą być objawy chorobowe wynikające z alergii dziecka, ale o tym należy powiadomić nauczyciela.
- Nauczyciel nie ma prawa odmówić przyjęcia dziecka, wychowanka do przedszkola, ponieważ nie jest w stanie określić czy dziecko jest chore. Zadaniem statutowym przedszkola jest zapewnienie opieki i bezpieczeństwa dzieciom. Przyjmując odpowiedzialność za dziecko potencjalnie chore, informujemy rodzica lub opiekuna prawnego, że może zostać wezwany do odebrania dziecka z przedszkola i udania się do lekarza z dzieckiem przy pogorszeniu stanu zdrowia, a w przypadku wystąpienia zagrożenia dla zdrowia i życia dziecka zostanie wezwana pomoc lekarska – pogotowie ratunkowe.
- Należy poinformować rodzica, że w przypadku, gdy nie odbierze dziecka chorego na wezwanie nauczyciela, zostanie wezwana pomoc lekarska, a dziecko może zostać odwiezione do szpitala przez pogotowie ratunkowe.